Silná bolesť kĺbov

Bolesť kĺbov môže mať viacero príčin. Najčastejšie bolesti kĺbov sú spôsobené zraneniami, nadmerným namáhaním kĺbov (kolena, lakťa, ramena pod.), prípadne v horšom prípade môže byť príčinou reuma, reumatizmus.

Najčastejšie príčiny bolestí kĺbov (vyvrtnutie, natrhnutie)

Silná bolesť kĺbov môže mať rôzny pôvod, pričom sa pokúsime vysvetliť natrhnutie a vyvrtnutie kĺbu. K vyvrtnutiu alebo natrhnutiu najčastejšie dôjde pri prudkom pohybe alebo pohybe v protichodnom smere kĺbu. Kĺb je pri miernom či slabom vyvrtnutí citlivý na dotyk a človek pociťuje bolesť kĺbu najmä pri pohybe. V okolí kĺbu sa môže dostaviť opuchnutie. Je potrebné rozlíšiť intenzitu bolesti. Pri slabých a stretne silných bolestiach a opuchu Vám pomôžu nasledujúce tipy. Silné vyvrtnutie kĺbu je potrebné konzultovať s lekárom http://sportmed.sk/kontakt/

Zápalové a nezápalové príčiny a príznaky bolestivých kĺbov

Existuje viacero príznakov, ktoré súvisia s bolesťami kĺbov, pričom ich rozdeľujeme na zápalové a nezápalové. Vo všeobecnosti medzi zápalové príčiny spadajú tie, ktoré je možné laboratórne, klinicky identifikovať zápalové prejavy organizmu, kam zaraďujeme symptómy ako lokálne zvýšená teplota, opuch postihnutého jedného či viacerých kĺbov.         Nezápalové príčiny môžu byť napr. degeneratívne typy poškodenia kĺbov. Bolesť môže v takomto prípade byť spôsobená zmenami chrupavky a okolitého kostného tkaniva, tzv. osteoartróza. Tá je zapríčinená primárne starnutím, teda s narastajúcim vekom narastá aj počet prípadov. Medzi sekundárne príčiny osteoartrózy zaraďujeme metabolické, poúrazové či anatomické.

Nezápalové zmeny môžu mať viaceré príznaky. Pociťovanie únavy, pocit tuhnutia kĺbov a svalstva. Po dostatočnom oddychu sa tieto ťažkosti zmiernia. Bolesť sa dostaví pri zvýšenej námahe, preťažení, ale neskôr tiež i v pokoji. Človek pociťuje obmedzenú hybnosť a znížený výkon.

7 tipov, ako môžete zmierniť bolesť kĺbov:

  • v prípade, že je bolesť spôsobená nadmernou alebo neprimerane opakovanou námahou, môže k utíšeniu bolesti v priebehu niekoľkých dní pomôcť oddych, vyhýbanie sa aktivitám, ktoré zaťažujú postihnutý kĺb,
  • k zmierneniu bolesti pomôže prikladanie studeného obkladu na postihnutý kĺb. Studený obklad pomáha zároveň k zníženiu opuchu,
  • na druhej strane je vhodné kĺby tiež zahriať, napr. pomocou nahrievacieho vankúša alebo jemným trením. Týmto spôsobom sa do postihnutej kĺbovej oblasti zvýši prúdenie živín a kyslíka, čo napomáha k rýchlejšej regenerácii,
  • bolesť môže byť zmiernená špeciálnymi cvikmi, ktoré je možné zistiť na konzultácií s lekárom. Znova dochádza k zvýšeniu cirkulácie krvi v tele a zlepšeniu prúdenia potrebnej výživy, ktorá umožňuje rýchlejšiu rekonvalescenciu,
  • bolesť kĺbov je častejšia u obéznejších pacientov, pretože ich pohybový aparát je vystavovaný vyšším nárokom na výkon, čo môže spôsobiť nepríjemné bolesti. Redukcia telesnej hmotnosti je z dlhodobého hľadiska takisto vhodným riešením zmierňovania bolesti v kĺboch,
  • Pravidelné cvičenie pomáha posilňovať svaly a spolu s nimi pevnosť a ohybnosť kĺbov,
  • Bolesť kĺbov je možné riešiť rôznymi výživovými doplnkami. Kĺbová výživa https://www.sportmedactive.sk/arthroenzyme/ zabezpečuje kombináciu viacerých dôležitých zložiek, ktoré napomáhajú k vyživovaniu a regenerovaniu bolestivých kĺbov.

V niektorých prípadoch je potrebné navštíviť lekára, a to najmä v prípadoch, ak:

  • pri pohybe sa ozýva praskanie, pukanie kĺbov,
  • bolesť je silná s výrazným opuchnutím,
  • kĺbom nemôžete pohybovať a ani ho nijako zaťažovať,
  • bolesť napriek samoliečbe neutícha,
  • oblasť okolo postihnuté kĺbu je červená a horúca,
  • máte podozrenie, že sa jedná o zlomeninu alebo natrhnutie svalu,
  • máte pocit, že Vám v okolí kĺbu brní, oblasť je znecitlivená, a zároveň je v tejto oblasti zvýšená teplota.

Späť na výpis článkov Výživové doplnky na kĺby pre športovcov